TUDÁSTÁR

Tudástár – A felvonók története

Már az ókorban is használtak emelő berendezéseket, ezt bizonyítja az egyiptomi piramisok és Babilon városának monumentális épületei, mivel ezeket emelők nélkül nem lehetett volna megépíteni.

Már Arisztotelész (Kr.e. 384 – Kr.e. 322) is megemlíti műveiben a csigákat, a kereket, és a hajtókart.

Az először feljegyzett emelő berendezést Arkhimédész (Kr.e. 287 – Kr.e. 212) alkotta meg, mely kötelekből és csigákból állt. A kötél egy emelőkarokkal ellátott csörlődob köré volt tekercselve.

Marcus Vitruvius Pollio (Kr.e. 80-70 – Kr.u. 15) ír egy szerkezetről, mely fából készült és nagy segítséget nyújtott nehéz terhek emelése esetén. A leírás szerint az első felvonók a római császárok palotájában működtek.

Néró császár feljegyzéseiben is beszél egy emelő berendezésről melyet ő használt.

A Colosseumban (Kr.sz. I. század) bonyolult emelő berendezések segítségével szállították a gladiátorokat, illetve a vadállatokat a közönség elé az arénába.

A középkorban rengeteg feljegyzés és rajz árulkodik kezdetleges emelőkről, mint például a görögországi Szt. Barlaam monostor felvonója, ami egy sziklára épült és csak egy felvonó berendezéssel lehetett megközelíteni.

Spanyolországban, 1000 körül, Ibn al-Khalaf Muradi Titkok Könyvében írt egy ostromgéphez használatos, lifthez hasonló, emelőszerkezet használatáról.

A 17.-18. században már kezdetleges felvonók működtek a Versailles-i kastélyban, Franciaországban. Az első említésre méltó felvonó, mely ellensúlyon alapuló volt, XV. Lajos (1715.-1774.) francia király használta. A legenda szerint a szeretőit csempészte a lakosztályába a szerkezettel.

1793-ben a Téli Palotába került beépítésre az első csavar-orsó elven működő lift, melyet Ivan Kulibin épített.

Az első hidraulikus felvonó, mely vízzel működött, 1846-ban tűnt fel. Később ilyen típusú felvonót építettek a Parlamentbe is, Budapesten.

A technika fejlődésével megjelentek a motoros hajtású felvonók. De a csiga és kötél alkalmazása még mindig elengedhetetlen volt. A biztonságtechnika fejletlensége miatt, viszont még kockázatos volt a használat. Biztonságtechnikai szempontból az első nagy áttörést egy amerikai gépészmérnök, Elisha Graves Otis érte el. Az áttörésének lényege, hogy felszerelt egy fékrendszert, mely akkor lépet működésbe, ha a fülke zuhanni kezdett. Ezzel az újítással a felvonó használat biztonságossá vált, ennek következtében lehetőség nyílt felhőkarcolók építésére. New York-ban az első biztonságos felvonót 1857-ben, egy áruházban építették. Magyarországon az első ilyen berendezés a budai Királyi várba került 1890-ban.

Az első villamos vezérlésű felvonót 1880-ban Werner von Siemens mutatta be egy kiállításon.

A feltaláló Anton Freissler feldolgozta von Siemens elképzeléseit és sikeres vállalkozást alapított Ausztriában és Magyarországon.

1874-ben J. W. Meaker kidolgozta azt a módszert ami által biztonságossá vált a liftajtó nyitása és zárása.

Innentől kezdve minden adott volt a modern felvonók megalkotásához. Így az emelés problémája többé nem okoz gondot az emberiségnek.

Forrás: wikipedia